donderdag 26 augustus 2010

Vakantie Deel 5: Metal Méan Fest - Belgie

Voor mijn 30ste verjaardag die in dit laatste weekend van de vakantie valt, heb ik van Laurens een heel speciaal cadeau gekregen: we gaan naar Metal Méan Fest in Belgie! Op vrijdag gaan we al die kant op zodat we zaterdag op tijd op het terrein kunnen zijn. Wederom hebben we via Bookings.com een hotelletje in de buurt opgezocht. Aangezien alles al aardig vol zit, komen we uit op een B&B in Durbuy, op ongeveer 10km afstand van het festivalterrein. Daar kunnen we dan vast wel met bussen en/of taxi's heen...denken we. In Durbuy hebben we geen idee hoe we verder moeten aangezien het B&B een stukje buiten Durbuy ligt en er meerdere wegen vanuit het centrum naar buiten de stad leiden. We besluiten om bij de Tourist info om informatie te vragen.

Overigens is Durbuy een heel sfeervol stadje, bijna schilderachtig. Op meerdere plekken staat aangegeven dat het de kleinste stad van Europa is en er van alles te zien is. Het is er dan ook erg druk met toeristen. De mevrouw van de tourist info weet ons te vertellen dat we in Petit-Han moeten zijn, buiten Durbuy. Ze spreekt een beetje Nederlands met een heel leuk Frans accent. We vonden haar " na het kruispunt, altijd rechtdoor, altijd rechtdoor" erg leuk.

We hebben het idee dat we totaal fout rijden: we rijden Petit-Han uit en Grand-Han in. Toch zitten we wel in de goede straat en komen we bij onze B&B aan: Villa Cambo. Dat is even heel bizar, het zijn kamers bij mensen in huis! Dat hadden we niet helemaal door toen we het boekten. Als de meneer ons de deur heeft uitgelegd en de mevrouw ons onze kamer heeft laten zien, zijn we wel in onze nopjes! De kamer is erg ruim en mooi schoon en we hebben een badkamer met bad! Heerlijk even badderen om bij te komen, want we hebben enorm lang over de reis gedaan en het was bloedheet.

Na navraag bij de beide eigenaars die overigens erg vriendelijk zijn en geweldig Nederlands spreken, blijken we in de buurt ergens op loopafstand te kunnen eten. Dat wordt heerlijk Belgisch bieren natuurlijk! We lopen een straat in die van - sorry voor het taalgebruik :) - Schubbekuttenveen naar Hollebolleoliebollenveen lijkt te leiden en hebben alweer het idee dat we fout zitten.
Toch komen we opeens bij een mooi en modern opgezet restaurant uit, met terras aan de rivier de Ourthe.
Je verwacht niet dat daar iemand zit, maar het terras zit aan het eind van de avond bomvol. Wel grappig: leden van de hoofdact van de volgende dag, zitten hier ook te eten. Het eten is echt heerlijk en de wandeling in het donker terug is enorm sfeervol.

De volgende ochtend vragen we ons een beetje af hoe het ontbijt hier zal verlopen. Ook dat blijkt geweldig goed verzorgd te zijn. Er is een lange tafel ingericht als ontbijtbuffet en alle mensen die er verblijven (er zijn 5 kamers in totaal) kunnen plaatsnemen aan tafeltjes. De eigenaars verzorgen koffie en thee en koken/bakken zelfs een eitje indien gewenst. We krijgen een mandje met allerlei soorten brood en broodjes, echt heerlijk.

We vragen nog even na hoe het hier zit met bussen, die blijken echter maar twee keer per dag (!) te rijden. Dat schijnt heel normaal te zijn in Wallonië. Ook taxi's rijden hier nauwelijks. De dochter van de eigenaars kan zich wel 1 taxicentrale verderop herinneren, maar het is allemaal heel anders dan we gewend zijn :) We vragen ons af of we er wellicht heen kunnen lopen, maar de vrouw des huizes biedt aan dat haar man ons wel even kan brengen. Geweldig, want het blijkt toch wel een flink eind weg en het is er redelijk heuvelachtig. We gaan er maar vanuit er aan het einde van het festival vast wel taxi's klaar staan...

Het festival is echt super! Het is erg warm, maar dankzij een enorme tent en de bomen op het terrein, is er genoeg schaduw voor iedereen. De bandleden zijn ondanks de warmte enorm enthousiast en ook het publiek lijkt er weinig last van te hebben. We doen navraag bij de ingang en bij de bar naar taxi's om toch even te checken hoe het zal gaan na afloop van het festival. We worden erg vreemd aangekeken en dat komt niet door ons gebrekkige Frans, taxi's? Blijkbaar blijft iedereen hier camperen/slapen of rijdt men zelf terug naar huis. We vrezen al dat we terug naar het B&B moeten lopen en gaan over op cola en water. Compleet lam nog 10km lopen is niet echt een optie.

Onkdanks de wandeling die ons na afloop te wachten staat, zijn de laatste twee bands: Rotting Christ en Mayhem echt genieten! Wat een bizar verjaardagsfeest zo, wel in positieve zin :)

We vetrekken tegen 1u van het terrein, de wandeling terug valt eigenlijk achteraf best wel mee. Het feit dat je op een soort regionale autoweg loopt waar men 90 km/u mag rijden, is wat minder fijn en ook schrikken we ons rot van de waakhonden bij de huizen waar we langs komen. Gelukkig zitten die allemaal achter een hek. We kunnen uiteindelijk zelfs een stukje afsnijden naar Grand-Han en als we langs het restaurant lopen waar we de avond ervoor hebben gegeten, is het heerlijk om te weten dat we bijna in ons lekkere bed kunnen kruipen. Het is inmiddels 3u, wat was het een geweldige verjaardag :)

De volgende ochtend hebben we de wekker gezet voor het ontbijt, want dat gaat er wel in na zo'n nachtelijke wandeling. Veel koffie ook :) De eigenaars zijn erg enthousiast vanwege het feit dat we terug zijn komen lopen en het allemaal prima gevonden hebben. Ook een andere Belgische gast spreekt ons enthousiast aan over het festival. We zijn stiekum ook wel een beetje trots op ons zelf! Het is bijna jammer om dit heerlijke landelijke leven te moeten verlaten en weer terug naar huis te rijden. Deze plek is echt een aanrader en het B&B is ons uiteindelijk erg goed bevallen.
Al is thuis zijn ook wel weer fijn. Utrecht sweet Utrecht!

Unknown zei

Hallo Laurens en Saskia.
Wat zijn jullie avontuurlijk.
Fijn dat het zo mooi en goed verlopen is.
Dat is genieten 1e klas!
Ga zo door, het leven is maar even.