donderdag 26 augustus 2010

Vakantie Deel 3: Dresden

Na Party San vervolgde onze reis zich naar Dresden. We hebben ooit op het terras in Praag van een man gehoord dat we zeker Dresden eens moeten bezoeken. Toentertijd was Dresden nog in opbouw, aangezien de stad tijdens de oorlog bijna volledig plat gebombardeerd is. Inmiddels zijn veel van de gebouwen weer geheel in oorspronkelijke stijl hersteld, zoals ook een van onze buurvrouwen vurig stond te beamen.

Een beetje gammel stapten we na Party San in de auto. We moesten nog even in de file staan op het terrein, wat inmiddels behoorlijk onbegaanbaar was. Toch heeft de organisatie alle festivalgangers in goede banen kunnen leiden en kwamen we heelhuids van het terrein af. De reis naar Dresden verloopt erg voorspoedig. We doen een lange pauze halverwege en rijden meteen door naar het hotel. Het hotel is eigenlijk in alle opzichten prima, maar toch zijn we niet laaiend enthousiast. Nadat een frisse douche besluiten we toch maar even naar het centrum te gaan met de tram, die vlak voor het hotel vertrekt. Dat is wel ideaal.

We stappen uit op het centraal station en lopen richting het oude centrum. Het is heerlijk weer en we kunnen zelfs op het terras eten. Het kan soms best lastig zijn om iets te vinden waar genoeg vleesgerechten op de kaart staan voor Laurens en genoeg non-vleesgerechten zodat ik ook wat te kiezen heb, maar in Dresden blijkt dat geen probleem. Bijna overal staan er genoeg opties voor beiden op het menu! Wederom nemen we speciale donkere bieren bij het eten, alsof in Duitsland overal brouwerijtjes zitten.

We slapen regelmatig enorm belabberd in het hotel. Het staat in een buitenwijk en je kan het verkeer op de weg erg goed horen. Ook de klimaatregeling en de gasten die naar het ontbijt lopen zijn erg duidelijk te horen. Beetje erg jammer.

Gelukkig hebben we nog genoeg energie om heerlijk rond te struinen in het oude stadscentrum van Dresden. De gebouwen zijn inderdaad enorm sfeervol, zoals de beroemde frauenkirche:

en de Dresdner Zwinger:

Wij vonden Dresden vooral een stad om heerlijk door rond te slenteren, er staan enorm veel mooie gebouwen in oude stijl die met allerlei ornamenten versierd zijn. Ook is de stad erg ruim opgezet; op veel plaatsen vind je pleinen, tuinen met bankjes en fonteinen.

We hebben ook nog bijna een hele dag uitgetrokken om naar Schloss Pillnitz te gaan kijken wat op ons kaartje met bezienswaardigheden stond aangegeven. Daar moest je heen met twee trams en een pontje.

Ik had me voorgesteld dat het een prachtig oud kasteel zou zijn, maar het bleek een kitscherig gebouw met palmbomen in de voortuin! Hoe erg kan je een bepaald thema bederven. Wat nog best grappig was, was een van de winkeltjes in het slot, waar ze allerlei handgemaakte aardenwerken prullaria verkochten. Verder was het vooral erg zonde van de lange rit. Uiteindelijk konden we er wel on lachen elke keer dat we weer een bordje tegenkwamen met "Schloss ... ". :)

Vanwege ons gebrek aan nachtrust, besluiten we om het volgende deel van de reis op te splitsen in twee delen en daarom een nachtje in Dresden te annuleren. Volgende stop zou in eerste instantie Paderborn zijn, nu kiezen we er toch voor om halverwege nog een dag/nacht te verblijven, we kiezen voor Erfurt.