woensdag 25 augustus 2010

Vakantie Deel 1: Utrecht - Harz gebergte

Op maandag 8 augustus was het dan zover: op vakantie! We hebben 's middags nog even zitten zoeken naar waar we precies naar toe zouden gaan. Het moest in elk geval een beetje in de buurt liggen van het geplande festival later die week: Party San open air. Het oorspronkelijke plan was om naar Bad Schandau in Oost-Duitsland te rijden, bijna tegen de Tsjechische grens aan. Daar is een mooi nationaal park met hele sfeervolle wandelroutes. We kwamen er achter dat het toch wel erg ver is en dat er sprake was van heftige overstromingen in Oost-Duitsland. Achteraf bleek het volgens het Duitse nieuws inderdaad rampzalig te zijn daar! Mensen die het hele weekend hun huis niet uit konden omdat het water bijna een halve meter hoog stond.

Waar dan naartoe? Op GoogleMaps kan je heel goed uitzoeken hoe ver plaatsen van elkaar af liggen en er staan zelfs foto's op van hoe bepaalde gebieden eruit zien. We hebben zitten zoeken naar een plaats op de route tussen Utrecht en Party San en kwamen uiteindelijk op het Harz-gebergte uit. Even zoeken op Bookings.com naar een hotelletje, want we wilden goed uitgerust zijn voor het festival. Even eerst lekker de dagelijkse stress en beslommeringen vergeten!

We hadden nog nooit van de plaats gehoord, maar uiteindelijk is het Hahnenklee geworden. Bij de omschrijving van het hotel stond dat het midden in het Harz gebergte ligt en je met de kabelbaan de berg op kan om vanaf daar verschillende wandelroutes te beginnen. De auto was al voor een groot deel ingepakt dus eind van de middag konden we vertrekken.

De reis verliep enorm voorspoedig, uiteindelijk kwamen we in het schemerdonker al erg in de buurt en het uitzicht was inderdaad prachtig! Overal bergen en bossen en zelfs een heel mooi meer! Toen het toch wel echt donker werd, vond ik het laatste stukje haarspeld-achtige bochten met af en toe 10% helling of meer in mijn barreltje toch erg akelig rijden :) Tip: rijdt dit niet in het donker, overdag is er niks aan de hand!

Rond half 10 - 10 uur kwamen we aan in ons hotel. Op bovenstaande foto zie je het uitzicht vanaf ons balkon. De kamer was heerlijk ruim en we konden zelfs nog even lekker bijkomen in de hotelbar met een heerlijk donker biertje.

We hadden geen ontbijt geboekt, maar met brood, beleg en een waterkoker om koffie te zetten, konden we ons prima behelpen. De volgende dag besloten we een wandelroute te maken vanaf de Bocksberg. Alweer steile toestanden en ook nog in een wiebelige cabine, ieks :)

Wel prachtig uitzicht en ideaal om op de berg te komen, maar ik ben echt geen held met hoogtes. Laurens heeft me flink lopen plagen.

Vanaf de top van de Bocksberg hebben we de Liebesbankweg gekozen, een route met allerlei verschillende bankjes die niet al te lang was.

Hieronder een foto van mij, erg opgelucht dat we de kabelrit overleefd hebben :)

Op onderstaande foto kan je aardig zien hoe hoog de berg is. De route was constant dalen en kwam uiteindelijk weer terug in Hahnenklee uit.

Mooie hoge bomen overal en het was redelijk rustig. We kwamen tussendoor ook wat plekken tegen die in de winter ski gebied zijn. We hadden al het idee dat ons hotel ook een beetje op wintertoerisme is ingericht.

Hieronder zie je een van de bankjes op de route. We kwamen van alles tegen op de route: bronnen, gedichten en allerlei verschillende bankjes natuurlijk. Erg sfeervol en lekker relaxed zo op de eerste echte dag van de vakantie.

We hebben na de wandeling de bus gepakt naar Goslar, een plaatsje in de buurt. De buschauffeur had de route duidelijk vaker gereden :)
In Goslar vond om 18u een heel speciaal tafereeltje plaats: allemaal mannetjes die uit de luikjes onder de klok voorbij kwamen en allerlei ambachten en typische dingetjes uit Goslar voorstelden. Wij vonden vooral alle mensen op het plein interessant die samen dromden om naar de klok en de bewegende mannetjes te kijken. Bergen Aziaten met cameras die constant stonden te klikken. In Goslar kan je overigens heerlijk eten en er staan veel mooie gebouwen.

De volgende dag wilden we opnieuw de kabelbaan nemen om de wandelroute naar Goslar te nemen, zodat we daar 's avonds konden eten. Vanwege het voorspelde onweer konden we niet met de kabelbaan, erg veel sippe gezichten bij de kaartverkoop voor de kabelbaan. Uiteindelijk besloten we om gewoon vanuit Hahnenklee de wandeling te doen, Het zou dan in totaal 10 km zijn, wat we toch wel aan moeten kunnen.

De route was prachtig en nog rustiger. Hier en daar ook wel flink pittig met af en toe hele steile hellingen. Daardoor liep je wel veel dieper het bos heen, wat mooie foto's opleverde. We hebben af en toe wel flink lopen mopperen toen er ergens drie opties waren, maar geen bordjes.

We kwamen nauwelijks mensen tegen. Af en toe zagen we wel dreigende luchten boven ons, maar het bleef droog en gelukkig geen onweer. Onderweg passeerden we weer een prachtig meer.

We waren uiteindelijk wel blij dat we Goslar bereikten: tijd voor een welverdiend maal. Daarna met de bus terug naar Hahnenklee, nog een nachtje slapen en 's ochtends door naar Party San!