donderdag 26 augustus 2010

Vakantie Deel 4: dagje Erfurt - dagje Paderborn

Elk jaar als we naar Party San gaan, rijden we langs Erfurt, nu gaan we toch eindelijk het stadje zelf zien! Aangezien we maar een dag hebben, gaan we wel proberen nog zoveel mogelijk van de stad te kunnen zien. De reis verloopt wederom voorspoedig, maar het hotel is lastig te vinden vanwege wegwerkzaamheden.

Erfurt blijkt hartstikke leuk! Ik vond het zelf een beetje Dresden in het heel klein, qua stijl en gebouwen. We hebben lekker rondgeslenterd en kwamen vanzelf bij een mooie citadel uit.

Bovenop de citadel kan je koffie drinken en eten en heb je een prachtig uitzicht over de stad.

We vermaken ons er prima, je kan er ook leuk op de foto met " Bernd das Brot" een tekenfilm figuurtje wat we al tegenkwamen op een Duitse kinderzender:

En ook de muis van " Die sendund mit der Maus" is er te vinden, waar ik natuurlijk even mee op de foto wil.

Vroeger als we ziek thuis waren, was er nog niet zoiets als de hele dag filmpjes op tv voor kinderen. We keken dan altijd vanuit de bank onder een slaapzak naar een soort Duitse schooltelevisie. Tussen de filmpjes door kwam de muis dan af en toe voorbij.

We eten wat op het terras en gaan lekker terug naar het hotel: een poging doen om een beetje bij te slapen! De volgende dag hebben we ontbijt bij het hotel en kunnen we fris en fruitig op weg naar de volgende bestemming: Paderborn. De reis naar Paderborn is erg goed te doen en ook het hotel is goed te vinden. Het hotel is gericht op mensen die vanaf Paderborn airport vliegen en dat staat natuurlijk goed aangegeven. We hebben een mooie kamer en het is er erg schoon. Overigens hadden we niet verwacht dat het uitzicht zo mooi zou zijn, je kan hier in de buurt vast ook heerlijk wandelen.

Wij zijn in Paderborn, omdat we een bezoekje willen brengen aan de Wewelsburg. Dat is een kasteel uit ongeveer 1600 in de vorm van een driehoek, dat ten tijde van de tweede wereldoorlog door de SS gebruikt werd als hoofdkwartier.

Een deel van het kasteel is na de oorlog vernietigd, maar inmiddels opnieuw opgebouwd. Er zit nu zelfs een jeugdherberg in. In het kasteel kon je verschillende tentoonstellingen bekijken. Ik vond zelf vooral het deel waar heksen ooit berecht werden erg indrukwekkend.

Je mocht zelfs een kijkje nemen in de kerkers!

De halve dag die wij ervoor uit hebben getrokken, blijkt eigenlijk veel te kort. Als we de komende jaren weer naar Party San gaan is dit in elk geval een mooie plek om een pit-stop te houden en wat interessante dingen te bezichtigen. We eten in het hotel (erg goed!) en hebben de volgende ochtend wederom een ontbijtbuffet wat erg goed verzorgd is. Daarna op naar België voor het laatste deel van onze vakantie.