dinsdag 20 januari 2009

Jurix in Florence

In december moest ik voor mijn werk bijna een week naar Florence met een aantal collega's. Bepaald geen straf, maar het was natuurlijk vooral werken en geen vakantie. We gingen daarheen vanwege Jurix: the 21st International Conference on Legal Knowledge and Information systems. Daar was een paper over ons werk geaccepteerd, dus mochten we er heen.
We vertrokken op maandag, al redelijk bijtijds, helaas hadden we ruim 2 uur vertraging. Toch bleef er na de vlucht toch wat tijd over om nog even Florence in te gaan met zijn allen en zodoende wat van de stad te kunnen zien.


We hadden het weer erg goed getroffen en hebben zelfs even op een terrasje kunnen zitten (wat wel snel koud werd, maar toch!).

De volgende dag hadden we de hele dag een bijeenkomst over ontologieën, waar enkelen van ons ook een verhaaltje moesten houden. Het was in een plaatsje net buiten Florence, op een berg waar we met de bus heengingen. Altijd interessant, al kwam er niet veel echt nieuwe informatie voorbij. 's Avonds gingen we in datzelfde plaatsje eten. We moesten met de bus nog een stukje de heuvel op en vervolgens een flink steil pad volgen. Ik was behoorlijk buiten adem maar het uitzicht over Florence was echt fantastisch!


De volgende dag hadden we 's ochtends en 's middags workshops, tussendoor hebben we wat tijd kunnen besteden aan onze presentatie die op de vrijdag zou worden gehouden door Joost. Het was erg leuk om een paar oud-CKI'ers en mijn afstudeerbegeleider Henry Prakken daar tegen te komen. Verder waren er nog meer bekende gezichten van mensen die ik tijdens eerdere meetings en conferenties had ontmoet. Genoeg bij te praten dus, al moet je daar naar mijn idee wel even inkomen.

De presentatie van ons paper op de vrijdag leverde flink wat voer voor discussie op. Hadden we al wel verwacht van tevoren :) Al met al wel weer wat nuttige reacties gekregen.


Zaterdag was er uiteindelijk nog een workshop dag die niet al te boeiend was. Wat wel prettig was: we hadden eindelijk internet én stroom! Tijd om even de mail te controleren en beantwoorden dus.

De lunches tijdens de conferentie en de workshops waren in buffetvorm en er zat altijd wel wat voor de "vegahippies" bij. Het avondeten was voor mij niet altijd even aantrekkelijk (zacht uitgedrukt...ik kon echt wel janken af en toe!). De nadruk lag op enorme hoeveelheden 'Bistecca Fiorentina' en die vegetariërs, daar begrepen ze volgens mij geen snars van. Voor mij is het dus niet een stad om tijdens een vakantie te bezoeken met heerlijke diners in het vooruitzicht. Ik denk dat mijn lieve vriendje zich juist in een walhalla zou wanen wat dat betreft :)
Wat nog leuk is om te noemen, is dat we op een gegeven moment in een klein zaakje belandden waar je rum kon drinken. Ik wist niet dat er zoveel soorten rum bestonden, was erg leuk en zorgde voor de nodige diepzinnige maar ook jolige opmerkingen!


Zondag geen conferentie en workshops meer: we gingen we naar het Uffizi; een ochtendje kunst kijken! Was erg indrukwekkend, er hingen mooie stukken tussen. 's Middags hadden mijn collega's een lunchafspraak met wat Italianen, waar ik gelukkig niet bij hoefde te zijn. Ik heb die middag heerlijk in mijn eentje door Florence gelopen en een pizza gegeten! Jummmmmmmmmmmm! Zo'n middagje in mn uppie was even een welkome afwisseling na zoveel sociaal gedrag.


Aan het eind van de middag was het alweer tijd de koffers op te halen en terug te vliegen naar ons eigen Nederlandje! Na zo'n leuke en erg indrukwekkend week, was ik erg blij om weer lekker thuis te zijn, het was achteraf ook wel behoorlijk vermoeiend.

1 opmerking:

Anoniem zei

goede start