donderdag 22 januari 2009

Aanval op de Hatmobile


Toen ik net thuis was en we nog een beetje aan het overleggen waren wat we qua eten gingen doen (Koen was er ook: gezellig) ging opeens de bel. We hebben zo'n intercomsysteem waarbij je ziet wie er in de portiek staat: twee politieagenten. Ik riep van verbazing "he politie", wat ze natuurlijk gewoon konden horen.
Twee agenten met serieuze gezichten kwamen naar boven, dan sta je even met je mond vol tanden, er kan van alles aan de hand zijn. Ik had in eerste instantie in mijn hoofd dat er vast ergens iets gebeurd was en ze kwamen vragen of ik iets had gezien. Maar ja dan bellen ze bij iedereen aan en niet specifiek bij mij. Rare gedachte dus.
"Bent u de eigenaar van een grijze Mazda?", vroeg de vriendelijke vrouwelijke agente. Toen dacht ik in eerste instantie dat mijn auto vast in de prak gereden was of iets dergelijks...waah. Ze zei iets over dat er een ruitje ingetikt was, dus ik was in eerste instantie erg opgelucht. Dat valt nog te overleven. Toen het goed doordrong, zei ze dat er drie ruitjes ingetikt waren! Ik kon het me nog niet voorstellen. Waarom zouden er uitgerekend bij mij barreltje maar liefst drie ruiten ingetikt zijn? Raar idee: ik heb nog van die handmatige dingetjes om de deuren te openen, maar ja weten die lui veel.
De agente nam wat gegevens op en als het goed is ligt er morgen een proces verbaal voor me klaar. Prettig dat dat allemaal meteen geregeld werd. We liepen mee om even naar de auto te gaan kijken. Het was echt een ravage! Aan de kant van de bestuurder, bijrijder en rechtsachter waren de ruiten volledig ingeslagen. Overal lag glas, voornamelijk ook ín de auto. Dan dringt zoiets pas echt tot je door. Gelukkig is er niks dramatisch meegenomen: een hoesje cd's waar helaas wel een paar orginele cd's in zaten volgens mij, voor de rest copietjes. Wellicht ook nog een oude zonnebril.
Het volgende dat je dan moet doen is je papieren opzoeken en de verzekering bellen. Een bandje met de mededeling "Vanaf morgenvroeg om 8u kunt u ons weer bereiken." Er was ook een nummer van een noodcentrale wat ik kon bellen. Klinkt heftig maar toch maar gedaan. Geen nieuwe info alleen het nummer van de Carglass. Inmiddels kwam ik er al wel achter dat ik in elk geval mijn eigen risico kwijt zou zijn: flinke smak geld :(
De mevrouw van de Carglass was heel aardig en medelevend. Ze kon een monteur bellen, maar het regende. Of ik naar het Carglass center kon komen. De ruiten waren niet op voorraad, er zouden plexiglas noodruitjes in worden gezet. Of ik over een halfuurtje op de vestiging op een of ander industrieterrein kon zijn en de kosten van drie ruitjes werde netjes opgenoemd. Dramatisch veel geld. Gelukkig ben ik verzekerd, maar ik las al iets over een maximum. Het werd me even teveel, ik begon me af te vragen of ik nog wel in de auto kon rijden, overal lag immers glas. We hadden ook nog niet eens gegeten. Wat nou als de kosten van de reparatie hoger zijn als de dagwaarde van je auto? De mevrouw had het nog nooit gehoord en achtte het niet waarschijnlijk. Ik had afgesproken om een uur later bij de Carglass te zullen zijn voor de noodruitjes. We hebben maar wat eten naar binnen geschoven, een lading karton op de stoelen gelegd en zijn gaan rijden.

Inmiddels zitten we weer thuis na een avondje carglass. Wat een drama zeg. Omdat een of andere malloot denkt dat er wat te halen viel in mijn hatmobile, ben ik een lading spaargeld kwijt, of misschien zelfs mijn auto! Het is natuurlijk "slechts" materiële schade, maar toch ben ik hevig ontdaan. Mijn mooie autootje... Ik kan het nog niet helemaal bevatten. Ben benieuwd wat de verzekering me morgen gaat vertellen. To be continued.

Update 23-1: De man van Budgio gaf aan dat ruitschade gewoon gedekt is en ik alleen mijn eigen risico kwijt ben. Tevens zit er volgens hem geen maximum aan dekking van ruitschade. Bizar: in de polis staat iets anders...ik houd nog maar even een slag om de arm.

2 opmerkingen:

Eefje zei

waarom the hatmobile! oh nooooo. Al een beetje van de schrik bekomen en zijn de plastic noodraampjes vervangen door echte? Oooohhh, de spanning....
Succes met alle admi rompslomp!
ed.!

Saskia zei

Daaaank!
Afgelopen vrijdag is het laatste noodruitje vervangen door een echte, dus Hatty is weer helemaal in orde!