dinsdag 12 augustus 2008

Summer school

Voor mijn werk zou ik een week lang naar een de "Summer School on Ontological Engineering and the Semantic Web" gaan, in het Spaanse Cercedilla. Ik zag er echt heel erg tegen op en heb nog twee enorme stressdagen gehad omdat ik thuis een poster in elkaar moest flansen over wat ik zelf eigenlijk doe. Die posters zouden dan onderdeel uitmaken van een postersessie tijdens de summer school. Ik was zelf totaal niet tevreden over die poster, maar goed thuis heb je natuurlijk ook geen beschikking over fancy plaatjes en A2 printers, dus het moest maar zo.

Ik zou op zondagochtend al vroeg naar Madrid vliegen, gelukkig was Laurens zo lief om me naar Schiphol te brengen met de auto :) De reis was warm, lang en daardoor erg vermoeiend. Gelukkig kwam ik op het station in Madrid al twee mensen tegen die ook naar de summer school gingen, dat maakte deel 2 een stuk gezelliger. We moesten ruim een uur met de trein en daarna met de taxi naar de residencia waar de summer school zou zijn.



Het was wel een enorm mooie locatie, zo midden in de bergen. Ik vond het programma redelijk zwaar. De eerste dagen waren gepland van 9u 's ochtends tot 20u 's avonds en daarna gingen we dan pas avondeten. Gelukkig waren het boeiende onderwerpen en waren alle mensen erg aardig. De eerste avond ben ik maar vroeg gaan slapen, want ik was erg moe. De tweede dag was wederom lang, maar wel weer leuk. 's Avonds was er een wandeling in de bergen gepland. Dat was echt super, er waren twee enthousiaste gidsen bij die een en ander uitlegden over de omgeving.



Na de wandeling zijn we weer met zijn allen gaan eten en de kroeg in gedoken. Ondanks dat het enorm laat werd, zaten we de volgende dag redelijk fris weer in de schoolbankjes. Die dag moesten we groepjes vormen en een relevant onderwerp bedenken en was het de bedoeling dat we donderdagmiddag en vrijdag het onderwerp zouden uitwerken. We hadden gelukkig een leuke groep en leuk onderwerp: "Semantic brainstorming". We hadden bedacht dat het interessant zou zijn een zinnetje aan een systeem te voeren, dat dan allerlei nieuwe zinnetjes zou genereren die daar op de een of andere manier aan gerelateerd waren. Dat kan natuurlijk een hoop onzin teruggeven, maar ook leuke ideeën. Vrijdagavond moesten we vóór 20u onze presentaties af en ingeleverd hebben en was het tijd voor eten en disco! Wat was het leuk en wat werd het laaaaaaaaaaat! Volgens mij heb ik die nacht maar twee uurtjes geslapen maar het was zeker een memorabele avond en iedereen heeft lekker geswingd! De volgende ochtend waren de presentaties van alle groepjes en we hebben zelfs een prijs gewonnen voor meest originele presentatie! Jeeeeuj!
Er was die dag nog een lunch en daarna was het alweer tijd om richting het vliegveld te reizen en lekker naar huis te gaan...heerlijk!



We hebben grootste plannen om contact te houden en reünies te plannen, ik hoop dat het gaat lukken. Wellicht zal ik zeker wat mensen tegen gaan komen op komende conferenties!

Geen opmerkingen: