maandag 17 maart 2008

De avonturen van Bor en Hetty

Eerst een korte uitleg: Bor en Hetty zijn onze auto's, barrels, scheurijzers. Hetty is mijn Mazda 121, type bolhoedje. Al is de term "hatmobile" die de enige echte bruzzio heeft bedacht natuurlijk veel flitsender. Hier een foto van een jaar geleden toen ik de hatmobile net had en vol trots in Waalwijk heb geshowt en gewassen:



Bor is een enorme, doch luxe Ford mondeo stationwagon die op diesel loopt en daardoor een hoop gebrom en bombarie maakt als hij weg moet rijden. Moppersmurf om het in Albert Heijn smurfenmanie-termen uit te drukken (Iemand ruilen? Hier 3 stuks!)

Hetty moet heel binnenkort een nieuwe apk en nu heb ik helemaal garagestress. Ik heb geen adresje/mannetje/oompje/kennisje die ervoor zorgt dat mijn autootje glansrijk, zonder veel kosten en onnodige poespas door de keuring komt. De reviews op Autoweek.nl kunnen me ook niet bepaald opbeuren. Enorm veel verhalen over oplichterij, ladingen onderdelen die besteld worden, maar maanden later pas aankomen en prijsafspraken die niet worden nagekomen.

Toch komt 19 april wel erg dichtbij en ben ik maar begonnen met bellen naar garages die me wel geschikt leken. Bij het eerste telefoontje kreeg ik een allervriendelijkste receptionist aan de lijn die me welwillend te woord stond. Prijzen van de apk (19 euro: cheap zeg!), kleine beurt, grote beurt alles werd netjes uitgelegd. Maar ja, wat zegt een vriendelijke receptionist nou over de betrouwbaarheid van de monteur, de hoogte van de prijzen, de neiging van de betreffende garage om mij zoveel mogelijk geld af te troggelen? Na het tweede belletje was ik al niet veel wijzer: een uiterst norse man beantwoordde de telefoon en alle antwoorden waren even kortaf. Alleen de kosten van een apk kon hij me mededelen (44 euro... Waarom is dat verschil zo groot?). Een indicatie geven met betrekking tot de prijs van een beurt vond hij klinkklare onzin, daarvoor moest hij de auto natuurlijk eerst zien. Hoort een goede monteur juist supernors te zijn zodat hij al zijn vriendelijkheid in de auto steekt, in plaats van in naieve bellers? In elk geval weet ik zeker dat er bij deze tweede garage geen "overhead" wordt berekend, vanwege het feit dat ook extra service zoals een klantvriendelijke-receptionist- met-prettige-telefoonstem moet worden betaald.

Een rondje Autoboulevard Overvecht bood ook niet veel uitkomst, we kwamen van alles tegen: van opdringerige verkopers tot shabby bakken die voor idioot hoge prijzen aangeboden werden. Ik hoopte zo wat meer de sfeer op te kunnen snuiven, maar vond eigenlijk maar één garage enigszins OK overkomen. En wat moet je nou met schreeuwende teksten als "APK klaar terwijl u wacht"? Moet ik Hetty toch maar naar de norse meneer brengen? Twijfels alom, ik ben er nog niet uit!

Ook Bor is zijn toekomst niet zeker, hij gaat hoogstwaarschijnlijk binnenkort worden ingeruild worden voor een benzineauto. Al is er ook nog heel wat twijfel over wat voor merk, type, grootte en de hamvraag: bij welke garage/dealer? De huidige auto op marktplaats zetten of toch inruilen? De ene verkoper doet zo een telefonische toezegging van 500 euro, de ander wil de auto eerst zien en kan er echt niets over zeggen. "Zo werkt dat nou eenmaal niet".
Wat is nou het goede antwoord als je op zoek bent naar een leuke tweedehands benzineauto die eigenlijk niks mag kosten en je ook zoveel mogelijk voor je huidige auto wil ontvangen?

Voor nu staan Bor en Hetty nog nietsvermoedend naast elkaar op de parkeerplaats in afwachting van wat er komen gaat. Als iemand nog een goed kennisje/vriendje/mannetje/adresje weet in Utrecht, houden ze zich aanbevolen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Het is misschien wat laat maar zit net je blog te lezen en ken je garage Piggen nog? Zie daar een geheel gratis tip voor een goede en vakkundige garage!

Metal ze,

Martin